Tuesday, December 27, 2011

Arabic Lesson #1 - nak apa-apa tak?

Apabila kita ingin berpisah dengan kawan arab kita, pernah tak dengar dorang cakap macam ni,

" Biddak/Biddik ishi?"

yang bermaksud

" Kau nak pape tak? "

Maka dengan itu jawablah,

" Salamatak/Salamteek"

yang bermaksud lebih kurang

"Allah selamatkan kau"
*Literally

"thanks" lah lebih mudah.

Huraian ringkas.

Selalunya, gaya ni nak tunjuk gaya caring kita dekat seseorang tu. Kadangkala, dia tak maksudkan sangat pun nak tolong kita bila dia cakap macam tu. Kebiasaannya orang akan respon ' Salamatak'.

Jangan pula ambil kesempatan untuk paw bukan-bukan bila member arab kita cakap macam ni.


selamat mencuba.


p/s : saya main kongsi apa yang saya tahu sahaja. kalau ada teguran/pembetulan/penambahan. harap boleh sertakan dekat ruangan comment bawah ni. Allah Yr'9o 3laiko!

:)

BenCinta.



tersentap sekejap tadi lepas maghrib dekat masjid.

selalunya aku akan terus bangkit pulang ke rumah lepas tamat baca doa. Meninggalkan segala kuliah yang ada di dalam masjid.

Tapi kali ini aku terduduk sebentar. Sehinggalah kuliah maghrib bermula.

Alang-alang aku cuba ringankan jiwa dan telinga untuk dengar.

Kuliah hari ini tentang bab Istinjak lebih kurang. Aku gagal memahami dengan jelas. Aku lihat ramai orang mengerumuni syeikh dihadapan berbekalkan kitab masing-masing di tangan.

Tidak kurang, seorang junior melewati aku dari belakang. Belajar di universiti yang sama. Bidang pergigian juga tak silapnya.

Tersentap aku tengok dia juga pegang kitab tersebut.

" Aku yang dah 2 tahun ini pun tak pernah bersungguh nak bawak kitab pergi masjid dengar kuliah "

terima kasih adik sebab sentapkan hati abang yang keras ni dik.



Kadangkala aku tergelak sendirian sepanjang mendengar kuliah tersebut. Ada juga syeikh buat lawak.

tapi kebanyakannya, aku tergelak sebab aku macam tak percaya yang aku faham apa yang syeikh tu cakap.

bukan takjub dengan diri sendiri.

Cerita Lama

Aku takjub dengan aturan Allah. Aku pernah benci bahasa arab. Aku mogok dekat family dulu masa sekolah dekat SMKA untuk keluar.

Semata-mata untuk lari dari ' bahasa arab '.



Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga.

Dengan harapan dapat lari bila dapat tawaran masuk SBP, akhirnya aku dikejutkan dengan kenyataan bahawa aku terpaksa mengambil juga 'bahasa arab' ini.



aku tak pernah A dalam peperiksaan. Selalu sahaja gagal. Boleh kata muka aku ni stok orang geng-geng tak thiqoh yang tak suka bahasa arab.

baik menengah rendah mahupun menengah tinggi.

Namun dipendekkan cerita, atas berkat usaha dan doa cikgu, keluarga serta semua.

Aku dapat A dalam PMR dan SPM.

tak pernah aku jangka. Allah bagi aku kuasa untuk rasa mudah disaat-saat akhir peperiksaan.

Alhamdulillah.


Cerita Baru

Sekarang aku berada di Jordan. Sebuah negara arab yang mempunyai loghat arab yang tersendiri serta tidak banyak lari dari Arab fushah.

Di sini, aku baru mula nampak. Apa yang belajar semenjak 8 tahun dahulu.

boleh kata, aku sekarang sangat suka Bahasa Arab.

Saban hari, aku berusaha belajar untuk menguasai bahasa arab ammi di sini.

Adik yang bukak kitab sebelah aku masa maghrib tadi, sedikit sebanyak berjaya menjentik hati aku untuk berusaha mempelajari fushah.

dengan bahasa, kita boleh selongkar banyak dunia.



tolong doakan aku dapat isteri yang boleh berbahasa arab. :)

Thursday, November 24, 2011

Emosi.



jangan terlalu emosi. nanti orang ramai tak suka.

Kita ni kalau hidup dalam komuniti, tak boleh mudah-mudah nak benci orang, walaupun orang itu buat onar dengan kita.

Kalau nak diukur tahap keonaran orang tersebut dengan kita, memang betul kita betul dan orang itu salah. Tapi kan, tak bermakna kita boleh benci dia sesuka hati.

Kerana mulut badan binasa. Mama selalu pesan ayat ni masa kecil sebab dulu mulut tak pandai jaga, main cakap lepas ja.

Kita layak untuk marah. Tapi tak feel lah kalau semua benda kita nak 'marah' kan.

Dan jangan, sama sekali disebabkan kemarahan kita, kita cerita dekat orang lain pasal keburukan orang yang kita geram tu semata-mata nak lepaskan tension kita.

Tak baik gitu.

Ada cara yang lebih baik mungkin. Benda macam ni tak akan selesaikan masalah kalau kita sentiasa cakap belakang.


Dah besar panjang, sepatutnya dah cukup arif macam mana nak manage emosi 'kemarahan'.



Thursday, November 17, 2011

Actions speak louder than words.




" (Itu) Sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang kamu tidak kerjakan "

61:3



kita seringkali lupa bahawa setiap teguran atau ingatan kita kepada orang lain sebenarnya tidak lain dan tidak bukan ialah untuk menegur dan mengingatkan kembali diri kita sendiri.

Ingatlah, selalunya kita sendiri yang akan teruji dengan kata-kata kita sendiri.

berhati-hatilah dengan kata-kata anda.


Friday, November 11, 2011

Adha 2011: Luar biasa.




Bila dah mula masuk syita' (Winter) ni, part yang paling saya suka ialah malamnya lama.

rasa gembira sangat bila tahu yang malam lama. Kadang-kadang bila dah sibuk dengan aktiviti harian waktu siang, sampai je waktu malam. tengok jam sambil kata,

" Oh malam masih muda "

time tu la katanya nak study. tapi tak study-study pun.

Adha

Rekod juga kali ini sebab dapat solat adha dari mula. Jujurnya, selalu lewat semenjak duduk di Jordan ini. Datang-datang je orang dah masuk rakaat kedua. Takpun dah tamat khutbah. Okay, itu masa first year. Rumah jauh. *ceh alasan.

Masjid Nuh Qudoh pada pagi raya, dipenuhi dengan gemerlapan warna-warni pakaian tradisional malayziyin.

dengan kain satinnya, dengan warna striking nya. macam-macam.

Tak tahu la orang arab rasa kagum ke tidak tengok pakaian orang Melayu. Bagi mereka, sampin yang orang kita pakai tu macam skirt.

tapi kalau kita, tengok macam segak dan stylo ja.


Open House

boleh kata kali ini lah raya paling meriah, banyak jemputan rumah terbuka yang diterima. diterima bukan secara direct. tak kisah lah. Janji ada sebab boleh datang, selagi mampu mengeratkan ukhuwah yang ada.

Rumah golongan mutazawwijeen menjadi tumpuan.

Tidak kurang juga dengan jemputan takbir raya di rumah seorang sahabat (baca: Akhawat ) di pagi raya setelah tamat solat sunat raya.

Boleh kata sehari suntuk, saya tak keluarkan seqursh pun dari poket saya untuk berbelanja hari ini.

seronok juga hidup bila makan free. tapi itulah, kita bukan biawak hidup yang perlu dikendong sepanjang masa.

Saya rasa lagi meriah adha saya di sini berbanding di Malaysia.



Melapah


Tahun ini berpeluang untuk menjadi Naqib PINTAR. Seperti biasa , semua PINTAR sudahpun ditetapkan giliran untuk melapah.

Secara jujurnya, tak pernah saya harapkan kehadiran anak pintar aku seratus peratus untuk datang melapah. Bukan sebab soal tiada 'trust'. Tetapi saya faham, bahawa sebagai ahli biasa, khususnya pelajar tahun pertama di sini, sudah tentu banyak komitmen lain yang perlu diutamakan, macam makan angin, jaulah batch, dan sebagainya dikala cuti begini.

tapi ini tidak, Naqib mana yang tak terharu bila tengok anak pintar nya datang dengan penuh bersungguh-sungguh dan penuh semangat, walaupun terpaksa tunggu sejam dua sebelum daging sampai.

Begitu juga dengan orang-orang lain, boleh kata mula sampai ke akhir. Ada saja orang yang melapah. Sampai ada yang melapah, tak berkira pun dengan tenaganya walaupun bukan giliran pintar nya. Dari pagi sampai petang, mukanya ja kita boleh nampak.

Tidak kurang, kehadiran senior yang kelapangan untuk turun melapah. Sungguh mengharukan kerana pada kebiasaannya, golongan senior ini memilih untuk bersara dari arena melapah memandangkan tenaga junior-junior dah cukup banyak. Ini tidak, mereka masih turun untuk melaksanakan tanggungjawab mereka sebagai ahli PERMAI.

kagum dan tahniah semua.


Exam

Cuti kali ini merupakan cuti yang paling tidak tenang untuk saya, dan sahabat-sahabat dentist tahun 3 yang lain.

Setelah sekian lama berpuasa daripada 'exam', pada minggu depan, bermula lah semula perjuangan kami untuk bertarung dengan peperiksaan.

Dengan ini saya mengumumkan, bahawa saya akan menghidapi 'examitis' bermula dari 15 hb November ini sehinggalah ke 5 hb Disember ini. Semoga kalian semua tidak putus mendoakan kesejahteraan dan kesihatan saya dan rakan-rakan seperjuangan.

Memang payah nak study dalam keadaan orang lain semua tak study. Sebab itu kita memerlukan kekuatan.

Kekuatan untuk melawan nafsu yang menyuruh kita tidak study.


Harapan

Semoga kita dapat mengambil ibrah yang terbaik daripada peristiwa Nabi Ibrahim AS dan anak baginda, Nabi Ismail AS sempena adha ini.

Bukan senang kita nak gadaikan sesuatu yang kita sayang/cinta/suka.

Sebab tu jangan terlalu mudah lekatkan hati dengan kemewahan dunia ini. Contoh paling mudah, bila kita terhilang barang kesayangan kita. Tengok tahap 'kegelabahan' kita macam mana.

Kalau kita tenang sahaja, solat boleh khusyuk lagi. Kehidupun lain tak terganggu. insyaAllah kuat lagi la iman kita tu. (usaha mencari tu tetaplah kena ada)

kalau kita tak tentu hala, macam mak hilang anak. terbantut segala urusan kehidupan. Alamatnya, mungkin kita ada masalah hati disitu. Banyak benda yang perlu dibaiki.

banyak kali dah lalui. selalu terkandas dekat situasi nombor dua. mari muhasabah diri.



Rumah Ustaz Tajul





Rumah Ustaz Fauzi Akmal Hamdan.
Bayt Muslim

sekian.

Sunday, October 16, 2011

Nilai diri.

*shuh shuh*


*buat gaya bersih kan sawang*

haha. bunyi tak kena bukan?

maaf sebab diam untuk tempoh yang lama.

baru ada peluang nak fikir untuk tulis.

merayap dalam arkaiv blog. cuba baca pernah ditulis. kadangkala rasa macam tak percaya yang pernah tulis apa yang tertulis tu.

tak percaya, pernah alami pengalaman yang ditulis.

pendek cerita, sebenarnya tengah fasa nak cari semangat balik ni.

semangat yang hilang.

“Do not compare yourself to others. If you do so, you are insulting yourself.”

Adolf hitler

terima kasih Adolf, sebab buat saya tenteram sekejap.



oh diri. tolong lah berhenti membandingkan diri.

seksa jiwa ini..



nanti saya cuba tulis post yang lagi comel lagi lepas ni.

hee.


Monday, August 29, 2011

Argument.


apa tandanya ini?

hilang modal untuk berkata.




how can i feel sad to not raya in Irbid this year. this is funny plus weird.


Saturday, August 27, 2011

Malaysia.



Ingatkan hangat Ramadhan hanya terasa di Jordan.

Alhamdulillah, dekat Malaysia. Hangatnya masih terasa juga.

Buktinya?

semalam sempat solat tarawikh di Masjid biru. Saf jemaah lelaki hampir penuh memenuhi setengah daripada ruang solat di tingkat atas.

Subuh pagi tadi juga menjadi saksi kehangatan sepuluh malam terakhir Ramadhan di Malaysia.

kereta punyalah banyak. sampaikan susah nak parking kereta kancil yang dipandu.

terharuuuuuuuu~ rasa sebak sedikit. Tak pernah rasa perasan sebegini sebelum ini dekat Malaysia.

Perubahan yang cukup membanggakan. MasyaAllah,

samada aku yang baru perasan, atau memang ada perubahan.

Semoga terus istiqamah wahai orang Malaysia!





Friday, August 19, 2011

Pembaziran.




6 hari lagi nak balik.



Thursday, August 11, 2011

Random Ramadhan.


1. Perasan malas menulis semakin meruncing dalam jiwa ini. Sedangkan sifat seorang mukmin bukanlah malas. Bak kata kawan arab, "Apa kes?"

2. Perasan gemuruh dan cuak apabila exam immunology semakin dekat, gara-gara exam first yang tak seberapa cemerlang.

3. Cuba menikmati perasaan menjadi seorang setiausah persatuan. Banyak benda yang dipelajari. Banyak benda juga perlu ditabahi. Allah y3eene.

4. Lebih lagi dua minggu lagi nak balik rumah, perasaan nak balik tu macam takda. Tak tahu dan tak faham mengapa.

5. Lagi 2 tahun setengah nak tinggalkan bumi anbiya' ini (kalau tiada aral melintang), perasan sedih sudah mula menyelubungi jiwa ini. Sudah jatuh hati sangat dengan Jordan dan masyarakat arab secara spesifiknya.

6. Teringin nak buat satu post tentang muroqib, tapi tak tahu nak curi masa dekat mana. Bajet busy. Walhal?

7. Sedang berusaha memenuhkan hati dengan cinta ilahi yang hakiki dalam Ramadan ini. insyaAllah.

8. tak tahu rindu pada siapa sekarang ni. -_-"





Saturday, June 4, 2011

5 perkara yang orang Irbid boleh dapat kalau tak balik Malaysia June ini.



1. Dapat pergi umrah.

Al maklum, kalau nak pergi umrah daripada malaysia, berlipat lipat kali ganda mahalnya . Tapi kalau dekat Jordan ni, naik bas sahaja. campur kos transport, penginapan dan visa, mencecah dalam 130 Jd sahaja. Lebih kurang RM 550 sahaja. Memang tak dapat harga macam ni dekat malaysia. Dekat Jordan jee. Bukan senang nak pergi tempat paling tenang dekat dunia ni dengan harga semurah itu. Balik malaysia pun belum tentu semurah macam tu kan?

2. Dapat belajar bahasa arab.

Orang ramai selalu komplen. tak cukup masa nak belajar bahasa arab. manakantidak, belajar perubatan dan pergigian lah katanya. tidak kurang juga mereka yang hari hari dalam bahasa arab, tetapi masih tidak mampu untuk bertutur dengan baik dalam bahasa tersebut. bahasa arab ini bukan saja terletak fokusnya pada tatabahasa semata mata, lebih penting lagi ialah dari aspek penggunaan serta cara kita bermuamalat dengan orang arab itu sendiri.

waktu lapang macam ni lah perlu dimanfaatkan untuk belajar bahasa arab. kalau dulu segan sebab takut nanti kawan kawan kata negatif dekat kita beramah mesra sangat dengan orang arab. Sekarang ni, ini lah masanya. Perbanyakkan muamalat dengan orang arab. tapi awas, berhati hati dalam memilih kawan. Bukan apa, takut perkara yang tak diingini berlaku.


3. Dapat hangout dengan para khirijin.

khirijin tak khirij kalau mereka tak hebat bukan? Jadi, apa kata kita gunakan peluang keemasan ini untuk hangout, lepak lepak, dan etc bersama khirijin yang tak lama lagi akan meninggalkan kita. Hangout yang dimaksudkan bukanlah semata mata hangout kosong yang tidak membawa apa apa faedah. Mungkin banyak benda yang boleh kita belajar dan berkongsi daripada taiko senior yang nak pulang ke Malaysia ni. Mempelajari sesuatu daripada orang yang berpengalaman merupakan salah satu cara yang terbaik dan paling mudah untuk kita aplikasikan dalam kehidupan kita tak kisahlah daripada segi aspek apa pun.

khirijin perlu belanja junior. atau junior perlu belanja khirijin. itu yang menjadi persoalan?

ha.

4. Dapat menghayati suasana Irbid 5 6 tahun yang lepas.

Sepertimana kita tahu, 5 atau 6 tahu yang lepas, populasi orang melayu agak sedikit di Irbid. Kalau nak dengar cerita senior, depa kata. kalau ada 20 orang tu, 20 orang tu la yang pergi masjid. 20 orang tu la yang main bola. 20 orang tu yang pergi kelas sama sama. 20 orang tu la yang introspeksi iman. kiranya 20 orang tu la yang ada buat kerja sama sama. Dalam erti kata lain, takda orang lain dah melainkan mereka sendiri yang menjayakan tentatif kehidupan mereka suatu ketika dahulu. Ukhuwah yang terbentuk zaman mereka dahulu boleh dikatakan antara ukhuwah yang paling teguh sekali dekat Irbid ini sepanjang penempatan orang melayu di sini. tak kisah lah inter-batch ke mahupun intra-batch.

saya rasa ini adalah peluang terbaik bagi siapa yang tak balik untuk mendalami watak senior senior suatu ketika dahulu. dalam waktu yang sama, insyaAllah akan dapat mengaut sekali segala manfaat yang ada.

ada beran?


5. Dapat balik raya.

ye la kan. dah balik bulan 6 ni. takkanlah nak balik bulan 8 kan. lebih lebih lagi pihak syabab. nampak tak macho la juga kalau setiap cuti nak balik. apa orang cakap, tak 'perantauan' lah kalau asyik balik aja walaupun guna duit sendiri. orang cakap. bukan sayaa.

saya difahamkan ramai yang balik bulan 6 ni sebab nak raya dekat jordan bulan 8 ni. Saya percaya mereka juga mempunyai agenda tersendiri untuk membantu PERMAI sesi 11/12 dalam menjayakan Sambutan Pelajar Baru 2011 (SPB11). bagus bagus.

ahli PERMAI yang begini kita mahukan.



..............

post ini suka suka sahaja. harap tiada pihak yang terasa. sekadar nak lepaskan tensi duduk berseorangan.

T_T

tapi saya rasa ada realitinya apa yang saya tulis diatas. bukan?

:)

Selamat bercuti kepada mereka yang pulang ke Malaysia tu!
jaga diri jaga iman. harap tak pulang Jordan ni dengan iman yang berkurang. :)

Selamat bercuti juga kepada yang tak balik Malaysia tu, duduk dekat Irbid ini sahaja.!
jaga diri jaga iman juga! semoga cuti kali ini kita manfaatkan sepenuhnya. Semoga tips yang saya bagi dekat atas ni serba sedikit membantu kalian.




Selamat juga diucapkan kepada pihak yang menunaikan Umrah tu. semoga tak lupa doakan kawan kawan yang lain!

selamat selamat.


p/s: orang irbid yang tak balik, tolong cakna bab keselamatan masing masing sebab waktu cuti ni selalu kes banyak. tak kisah lah syabab ke akhawat (lau samahallah)

Wednesday, June 1, 2011

Destiny.


" Watch your thoughts, they become words,
Watch your words, they become actions,
watch your actions, they become habits,
watch your habits, they become character,
watch your character, it becomes your destiny"


Someone.



*jumpa ayat ini dalam lecture note last untuk oral histo. esok exam terakhir sem ini. mohon doa semua untuk saya dan sahabat sahabat lain. :)

Tuesday, May 24, 2011

Saturday, May 14, 2011

Dulu dan Sekarang.



2000.





2009.






2011?
dua adik bawah tu dah menyaingi tinggi dengan kami semua.
kasihan abang yang sulung. LOL.

Sunday, May 8, 2011

pleaseee.



tolong ingatkan saya kalau saya tersilap atau terleka.



sebabnya, saya pun nak masuk syurga juga.




;)





Saturday, May 7, 2011

Istikharah





sedikit tenang setelah menonton video ini.


bukan soal kahwin je kena beristikharah. banyak hal lagi yang boleh diistikharahkan.


semoga sama sama mengamalkannya.

teringat quote seorang senior.

" Solat istikharah ialah nikmat Allah yang paling besar sekali untuk kita sebagai hamba"


insyaAllah.

Wednesday, May 4, 2011

United Kingdom.



National Museum,



St. James Park.

Somewhere dekat Leicester,

Somewhere dekat Edinburgh,

Big Ben, London.






Tuesday, May 3, 2011

member.



ukhuwah fillah abadan abadaa


*exciteeeed*


Furqon Abdul Rahim watak bersama.

Sunday, May 1, 2011

PERMAI 11/12.


terima kasih atas sokongan yang diberi,
InsyaAllah akan kami buat yang terbaik sekali.



*maaf serius tak reti sangat nak bersastera*


jutaan terima kasih kepada ahli PERMAI yang mengundi serta menyokong saya dan sahabat sahabat yang lain untuk naik dan menganggotai tampuk kepimpinan PERMAI untuk sesi 2011/2012.

Saya percaya, ini bukan satu tugas yang mudah, jadi saya sangat berharap bahawa semua pihak, khususnya ahli PERMAI sendiri dapat memberi komitmen sepenuhnya ketika kami naik berkerja nanti. bukan sekarang ye. insyaAllah bulan 7 nanti.


Semoga Allah merahmati taklifan kami ini.



Wednesday, April 27, 2011

epik.



1001 kenangan yang buat aku yang sekarang.


minta maaf kalau tak faham.


Saturday, April 23, 2011

Pilihanraya PERMAI.


Assalamualaikum

pilihanraya dah nak dekat.

semua orang sibuk meramal siapa yang akan naik. siapa yang tak akan naik.

dalam waktu yang sama, masing masing juga sibuk membuat perbandingan antara setiap calon untuk memilih calon yang terbaik.

jangan ingat ini kerja teknikal semata mata.

jangan main pangkah je nama tanpa melihat kemampuan calon itu tersendiri.

pengundi perlu bijak. bijak untuk memilih.

tahun depan bukan tahun yang mudah. ahli PERMAI sudah pastinya akan meningkat dengan mendadak.

bukan satu benda yang mudah untuk menguruskan ahli yang tersangatlah ramai.

aku dekat sini bukan nak berkempen. cuma nak menyeru untuk sama sama fikirkan.

pangkah lah siapa yang kalian rasa layak untuk dipangkah.

jangan tersalah pangkah sudah. ini melibatkan masa depan kita semua. fikir masak masak. jangan main pangkah saja sebab kita suka dia.

tak semestinya orang yang kita suka itu ialah orang yang berkemampuan.

boleh jadi kita menyeksa orang yang kita suka tu sekiranya dia naik dan tak mampu memimpin dengan baik.

nanti kita salah kan dia pula.

jangan bertindak kejam. memang susah nak buat pilihan.

setiap calon ada kurang dan lebihnya.

itu indahnya ciptaan Allah.

jangan fikir yang benda benda macam demokrasi macam ni tak perlu kita doa dekat Allah.


mari sama sama kita doa dekat Allah. kita minta petunjuk. buat solat hajat. buat solat istikharah.

agar dikurniakan petunjuk untuk mengundi siapa yang terbaik!

selamat mengundi semua!



sekian.

*please, ini bukan manifesto. harap maklum.

Friday, April 22, 2011

apabila kita dipuji.



Perasan tak, yang kadang kadang apabila kita dipuji.

kita akan secara tidak langsung ucapkan 'Alhamdulillah' which is sangat bagus bagi menandakan kesyukuran kita dekat Allah.

namun, dalam waktu yang sama, pernah tak perasan bahawa hati kita tak menunduk sepertimana mulut kita menunduk untuk bersyukur.


sedikit sebanyak kita rasa bangga. kerek. riak dan segala macam perasaan yang tak sepatutnya ada bila dah salurkan segala puji pujian tersebut pada Allah.

kalau anda hadapi masalah ini selalu, cuba amalkan doa ni.


للهم لا تؤاخذني بما يقولون ،واجعلني خيرا مما يظنون, واغفر لي ما لا يعلمون



"Oh Allah do not call me to account for what they say, make me better than they imagine, and forgive me for what they have no knowledge of."


semoga sama sama dapat mengamalkannya.
jangan didik diri untuk rasa bangga tak tentu pasal.
takut nanti menyesal.


:)

Wednesday, April 20, 2011

Superman,





lagu inspirasi.

Monday, April 18, 2011

Salam terakhir.






lagu ini menjadi fenomena untuk saya sendiri. banyak kali saya repeat lagu ni.


tak tahu kenapa feel sangat.


:(





*sila abaikan iklan mula mula pasal dr Rozmey tu.

Saturday, April 16, 2011

Cranial nerves related to orbit.



1. Optic nerve
- through optic canal.
- innervates eye ball

2. Oculomotor nerve ( CN3/III)
-branches - Superior div. - superior rectus
- levator palpebrae superioris muscles
- Inferior div - medial rectus
- inferior rectus
- inferior oblique rectus
- branch to ciliary ganglion

3. Trochlear nerve ( CN4/IV)
- innervates superior oblique muscle.

4. Opthalmic nerve ( CN5/ V)
- 3 branches :-
a) Lacrimal branch
b) Frontal branch :-
- Supratrochlear nerve.
- Supraorbital nerve.
c) nasociliary branch :-
- communicating branch to ciliary ganglion
- long ciliary nerves
- ( anterior & posterior) ethmoidal cells.
- infratrochlear nerve

5. Abducens Nerve ( CN6/VI)
- innervates lateral rectus muscle.

6. Ciliary Ganglion
- receives fibers from oculomotor nerve ( preganglionic parasympathetic fibres)
- send fibers to short ciliary nerves (postganglionic parasympt. fibre) - supply sphincter papillae and ciliary muslce ( ma fi dilater papillae okay)

7. Number of sympathetic fibers
-pass through from internal carotid plexus into orbit without synpasing ganglion.



I hate this part right here.

tak reti buat kawan.



jangan nak salahkan orang lain kalau takda kawan.

apabila diri sendiri tak reti nak buat kawan.




jangan nak memilih sangat.

kasihanilah diri sendiri tu.



oldies.

1995.
masa umur empat tahun lebih. dengan Wan Najah Maryam.



Thursday, April 14, 2011

muka cantik



muka cantik,

tapi kalau tak reti nak beratur masa beli makanan.


takda maknanya.




serius, tak senonoh.






post ini utk orang bukan melayu yang duduk di Jordan.



Wednesday, April 13, 2011

Negro.





baru sedar akan nama biskut ni walaupun tak silap aku dah banyak kali aku beli.

LOL. takda nama lain ke?

biskut ni serius tak boleh bawak masuk negera barat ni.






manchester united.







tahniah ye manchester united!

paksaan.


tak baik paksa orang buat yang mereka tak relakan.


maaf. aku memang tak rela kali ini.



kawan, tolong jangan paksa aku.


cukuplah dengan dosa yang tak tertanggung ni.


Tuesday, April 12, 2011

lain fikrah.


lain fikrah,
sama matlamat,

kenapa berpecah,
susah sangat ke nak bersepakat?

Monday, April 11, 2011

belajar untuk menangis.



tangisan melembutkan hati yang keras.


belajarlah untuk menangis.

tak kisah lah awak tu lelaki ke perempuan.



sumpah melegakan.


Saturday, April 9, 2011

belajar menghormati orang tua.




Assalamualaikum,

mak aku pantang nampak budak budak muda macam kawan kawan aku ke yang kenal mak aku tak tegur beliau kalau terjumpa. kalau tak perasan lain cerita. beliau selalu ingatkan,

"u all jangan buat dekat orang lain macam tu. mama n babah tak pernah ajar"



aku kenal mak aku. mak aku bukan sembarangan orangnya. mak aku. aku tahu lah.

namun, aku pernah dengar yang. kita ni. bila umur semakin menangkit. semakin mudah terasa. orang kata makin sensetip.

....

respek.

sejak kecil lagi, aku telah dididik. apabila jumpa pakcik makcik kawan mak aku. kawan bapak aku. aku secara otomatiknya akan terus jalan kat pihak yang terlibat. tegur. dan 'salam'.

walaupun boleh jadi aku jumpa depa, 3 kali sehari.

aku rasa ada ja keluarga lain yang buat budaya yang sama macam ni.

benda benda macam ni bukan diajar untuk mengampu orang tua. tapi benda benda macam ni diajar untuk kita belajar apa itu respek.

takda lah aku cadangkan untuk buat sistem yang dibuat dalam sistem keluarga aku tu.

banyak ja cara lain yang boleh kita guna untuk belajar 'respek'.

....

orang tua.

aku istilah kan orang tua ni takdelah tua mana pada hakikatnya. tua tua setakat macam pangkat 'mak' dan 'ayah' kita lah. 'datuk' dan 'nenek' kita sah sah orang panggil orang tua.

kita perlu tahu yang orang tua ni bukan merujuk kepada parents kita sahaja. masyarakat yang dalam lingkungan umur parents kita juga di gelar orang tua.

orang tua ni hatinya sangat lah rapuh. maksud aku sensitif. walaupun pada luarnya nampak berpengalaman, mantap dan segala.

....

orang tua ni sebenarnya hati mereka sangat lembut. tak kisah lah garang mana pun. kalau kita senyum, mereka akan senyum balik dekat kita. tak kisah lah dengan cara apa pun. ( 'kita' merujuk kepada golongan muda ye).

aku tak nak sentuh tentang orang tua awam yang kita tak kenal. kita kecikkan skop kepada orang tua yang kita kenal.

mak ayah kawan kita. cikgu cikgu kita. takpun bakal mertua kita.* eheeeem.

pastikan yang kita pernah jumpa dan kenal mereka. dan mereka pernah jumpa dan kenal kita. kalau mereka tak ingat, takpe la. janji kita pernah jumpa dan kenal dia. Tapi kalau tak pernah jumpa dan tak pernah kenal. nampak dia ada 'anak cantik/anak hensem'. tiba tiba nak tegur buat buat kenal. memang kotor jugak la tekniknya.

berbalik pada topik asal, sekali bila kita dah kenal. bermakna kita akan kenal selama lama nya. dalam erti kata lain, apabila kita terjumpa ke apa ke. paling kurang kita akan sapa mereka. tegur , salam dan tanya khabar. paling kurang pun senyumlah. kalau tak perasan. lain cerita lah.

....
Parahnya?

yang parahnya bila kita dah kenal. dah tahu. dah nampak. dah perasan. tapi buat buat tak tahu. cuba nak mengelat.

barangkali kita ada sebab tersendiri buat begitu. sebab aku pun pernah ja buat.

namun, logik akalnya. lebih afdhal kalau kita merajinkan diri untuk menyapa pihak yang berkenaan.

takde topik?

almaklumlah, kita ni orang muda dengan pemikiran orang tua lain lain la juga. tak semua orang muda berfikiran macam orang tua. dan tak semua orang tua yang berfikiran macam orang muda.

tak reti cakap pasal ekonomi?
tak reti cakap pasal isu semasa?
tak reti cakap pasal politik?
takda topik nak cakap?

buat aja topik sendiri. tak buat topik. buat persoalan. soalan soalan biasa.


"pakcik asal mana? "
"melaka?"
"ouhh. saya sekolah dekat situ dulu"
"pakcik kenal pengetua saya?"
"pengetua saya sama sekolah dengan pakcik"
"sekolah apa ye pakcik"



see see? ada ja topik kan sebenarnya. walaupun kadang kadang macam tak penting pun nak bincang. namun, molek je kalau kita dah takde topik sangat sekadar untuk merapatkan ukhuwah.

dalam konteks ini, bergantung juga. certain orang, dia tak cakap banyak. certain orang, tak payah bagi soalan. dia dah bagi input.

so tak salah pun yang tak banyak cakap tu kita nak bertanya.

yang bagi input tanpa kita tanya tu, kita buat buat muka konstret dengar. walaupun kadang kadang tak seberapa nak minat topik yang dibawkkan oleh beliau.


orang tua ni, lumrahnya dia nak luahkan segala pengalamannya dekat orang orang muda macam kita ni. so, dengar je la kadang kadang. sebab nak ikutkan banyak je mutiara yang boleh kita kutip dari kata katanya.

....

penutup.

belajar untuk menghormati orang tua. tak kisahlah dimana pun kita berada. walaupun orang tua tu hanya berkerja sebagai makcik cleaner.

tunjukkan sahsiah yang baik. sebab. apa apa pun. mak bapak juga akan dipersalahkan nanti.

hormati mereka sepertimana kita nak kita dihormati suatu hari nanti.






my lovely parents.


sekian.

Seminar Fiqh Perubatan Jordan.


jeng jeng jeng..




buat julung julung kalinya, di Jordan ini, dibawakkan kepada anda, SEMINAR FIQH PERUBATAN JORDAN pada 29 & 30 APRIL 2011.




Dua Dr terhebat yang diterbangkan terus daripada Malaysia.
Pembentangan kertas kerja oleh legend legend Irbid.
Tajuk tajuk kertas kerja yang sangat sangat sangat sangat best.



last but not least, Haniff Zikri ialah pengarahnya.

:)


p/s: repost this poster in your blog if you really support this seminar. hopefully you'll do.
for more information, come and visit us at fiqh medic's blogspot.

Friday, April 8, 2011

2 Alam.


geram.

tahu tak geram? aku telah membazir hidup aku dalam masa satu jam setengah untuk menonton movie bertajuk '2 Alam'.

kononnya nak support local's products.

tapi serius hampeh. sedih. terkilan.


aku pelik. macam mana boleh Dr Rozmey letak target kutipan RM 40 Juta untuk cerita sampah macam tu.
terlalu banyak scene yang berulang.
tak banyak props yang diguna.
terlalu banyak scene kuning.
artis tak dikenali dan tak berbakat.

geram geram geram.

secara jujurnya aku isytiharkan cerita itu terlalu sampah untuk ditonton.

baik spend buat cerita pasal kesultanan melayu ke apa.

aishhhhh.

nasib baik amy search ada.

menyirap gua. ini bukan mengumpat. ini kritik.

Thursday, April 7, 2011

orang lain senyum.




membuat orang lain tersenyum itu sesuatu yang

memuaskan hati.

menyenangkan hati.

menggembirakan hati.



jangan banyak berkerut. banyakkan bersenyum. ceria selalu.

okay?

Wednesday, April 6, 2011

dosa.




jangan cari alasan untuk menghalalkan dosa kita.

dosa tetap dosa.




bangun najib!

Tuesday, April 5, 2011

dental anatomy lab - carving tooth.


assalamualaikum.

today i did carving in my dental anatomy lab.

at first, I was kinda ' lusa dah la nak exam. ada pulak lab hari ni. -_-" '

however, suddenly It turned out to be the most enjoyful dental anat lab i've ever attended since before.

perhaps, one of the factor is, I could carve my wax today kinda well.

Usually, I used more than one wax block in one lab. can you imagine how noob am I?

-_-"


measurements.



demo,

70% lagi.


today's tooth was maxillary 1st premolar.

this tooth is serius-susah-sangat-tak-boleh-go till i nearly gave up when i had finished watching the demo.

tapi alhamdulillah. 70 % complete. just left for the occlusal part which I'll continue in next week lab.


insyaAllah.


I am Wan Muhammad Najib Mohd Daud.
I'm a 2nd-year-dental student of JUST
Proud to be a dentist.

Hana Tajima.



sekarang ni memang susah nak jumpa orang tak fashionista. mana mana pasti jumpa. tak terkecuali mereka yang bertudung.

dulu tudung ikin mawi, lepas tu tudung yuna, la ni pula tudung hana tajima.

bagi aku, tak kisah lah tudung apa pun yang ingin dipakai.

fashion, fashion juga. batasan jangan lupa.

longgar kan apa yang patut dilonggarkan,

labuh kan apa yang patut dilabuhkan,

sorok kan apa yang patut disorokkan.

sekadar mengingatkan. tidak berniat untuk mengguris hati mana mana pihak.




Sunday, April 3, 2011

Hakka.





ramai puji gua atas keganasan muka gua. gua dah agak dah. seronok gua berhakka. bukan senang nak berhakka sesuka hati.

bukan senang nak tengok gua berhakka. nanti gua letak video ye. insyaAllah kalau kesempatan.


Friday, April 1, 2011

KARISMA IV



"gemuruh jiwa, semangat membara"

Faizal Tahir


walaupun aku watak sampingan dalam KARISMA, namun hati tetap bersemangat dek Irbid jadi Tuan Rumah.


*meh support kengkawan kita meh*

Thursday, March 31, 2011

belajar untuk cerita tentang hakikat.


jangan terlalu bodoh merasakan diri kita ini terlalu bodoh untuk membuat sesuatu. bukan itu caranya untuk merendah diri.

jangan merendah diri yang tak bertempat. kerendahan diri yang diucap dalam kata kadangkala tidak seiring dengan kerendahan diri dalam hati.

sila bina keyakinan. sila bina kekuatan.

jangan tahu mengikut sahaja tanpa memberi sedikit pun suara. suara perlu didengari sebagai tanda kita tidak puas hati.

tak salah kalau tak puas hati. itu lumrah alam. kalau semua benda kita nak setuju seratus peratus maksud masalah juga la kita ni sebenarnya kan.

jangan manjakan sangat diri ni untuk 'menyimpan'. belajar untuk meluahkan.

kadangkala itu lah masalahnya orang kita, terlalu banyak yang menyimpan.

tahu tak. sebenarnya kata kata yang paling terbaik ialah kata yang datang daripada hati.

apa yang hati anda rasa? luahkan.



walaupun kadangkala ianya pahit untuk ditelani oleh masyarakat.




Monday, March 28, 2011

hopefully.




" I wish I could know you better one day"






Sunday, March 27, 2011

lemahnya iman.



Daripada Abu Said al Khudri r.a. katanya : Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman

(Hadis sahih riwayat Muslim)



*credit to lisa kamal.


Wednesday, March 23, 2011

I want to marry you.




actually i'm out of ideas to write in english.

so i did some u-tube-walking.

finally i stumbled upon this video.

ya Allah. cute-betul-budak-ni.



aminah is lepat's daughter. who is lepat?

check this link to know more.

bye.

*the post's title got nothing to do with it's contain actually. so sorry

Friday, March 18, 2011

nak rambut awal ashaari, dapat rambut rempit.


assalamualaikum,

hari ni aku sedih sedikit. sebab aku ada satu pengalaman gelap sikit.

macam ini cerita dia bermula...

..............

"amar, okay tak rambut aku ni?"

"boleh la. tapi panjang sikit"

"kalau gitu, okay tak kalau aku gunting"

"dah la weh. kata nak study"

"lorh. satu soalan je pun. okay laa. err"

situasi ini berlaku di perpustakaan universiti hari ini. selepas tamat exam lab head and neck anatomy. aku dan amar merajinkan diri untuk pergi perpustakaan bagi menelaah Microbiolgy yang around the corner je lagi.

tapi itu bukan point yang aku bawak kan. point nya ialah pasal rambut.

hati tak selesa. nak gunting ke tak nak. minta maaf sebab nampak macam duniawi. tapi ini mengenai penampilan. aku terpaksa pikir juga. bukan pasal nak jadi hensem. tapi nak nampak kemas.

runsing runsing.

.................

" balik ni aku kena gunting gak rambut ni. tak boleh jadi"

gertak hati aku seketika berada di dalam bas berseorangan malayzi.

dalam hati serba salah. member semua sibuk exam. housmate dah tekad untuk bersara sekejap sebab hari tu ada sikit kontroversi orang gunting rambut dengan dia tak seberapa reti nak kemaskan tempat pengguntingan.

" fine fine"

dalam waktu yang sama. tercetus satu fikrah baru. fikrah dia bunyi mcam ni,

"tak pernah aku gunting dengan arab. nak juga sesekali mencuba"

lepas tu terlelap dalam bas. sampailah dekat depan kedai adidas.

.............

sampai rumah. rehat 15 minit gitu. capai duit. 5 jd gitu. terus tekad pergi kedai gunting rambut.

sampai sampai sahaja.

"assalamualaikum, syabab"

"waalaikumussalam.hala hala"

" biddi gassir syu'ri" * i want to cut my hair*

...... ( mamat tu geleng kepala. tapi dia tahu aku nak gunting rambut )

" ana mush ariff kef biddi agullak. bas bidi syu'ur zai hik.." * I dunno how to desribe it to you but I just want it like this*

(dengan konfiden nya aku mengeluarkan ipod aku sambil menunjukkan gambar seseorang berambut tampan dan kemas, Awal ashaari. *punya la semangat mencari sebab tak tahu nak deskrip apa*)

"hek? aaa. hada italia" * this one? yeah. this is an italian hairstyle*

"italia? akidd? ana ma arif" *italian? sure? i dunno*

"na'am . hada italia. syuf su'rul sybab" (dia tunjuk member dia nya rambut) * of course, this is italian style. look at that guy's hair*

" zai hik italia?!" *biar betik mamat ni. buruk semacam ja. dalam hati aku terdetik. tak da la buruk mana. tapi standard rambut arab la* *this is the italian one?!*


* aaa. " *yupp*

"toyyib2" * okay la bro*

aku pun dengan girang nya duduk atas kerusi. sambil brader tu sarung kan aku kain dekat leher aku.

..................

selepas setengah jam gitu. rambut dah hampir seratus peratus settle.

aku cuba capai spek dan tengok sebentar rambut aku sambil dia tengah amik gunting dalam drawer.

"mak ai. ini bukan awal ashaari ni. ni rambut mende ni?"

sumpah sedih masa tu. serius aku terbayang rambut mamat2 arab yang duk pakai gel rambut banyak sungguh teramat tu. sampai terpacak pacak gitu.

"amboi, takkan aku nak berambut macam tu ?"

mamat tu boleh pulak cakap.

"jamil jamil" * beautiful beautiful*

aku macam. omg. macam mana aku nak bertemu masyarakat ni. serius terasa nak botak terus.

tapi nak jaga hati punya pasal. aku cakap.

"jamil jamil" *beautiful beautiful* sambil cuba nak cakap "bass.." *but* tapi dia tetap tegas kan. "la'. jamil kethir" *no no. absolutely beautiful!*

aku terus macam ni.

-_-"

dia edit2 sikit. letak gel semua. spray spray. sampai letak spray silver atas kepala aku.

sekali lagi aku macam ni.

-_-"

"shu had?" * what the hell is this?*

"betseer ghossil ha ba'din" * you can wash it away after this. dont worry*

"mashi mashi" * yela yela*

sekali lagi

-_-"

..............

okay serius aku cakap aku serik juga nak gunting dengan orang arab. dia orang tak jahat. cuma pattern ja berlainan. trend yang tak seberapa nak sama.

aku anggap perkara ini sebagai satu pengalaman mantap dalam kehidupan aku dekat bumi Jordan ni.

nak timba pengalaman, kena lah berkorban . tak ke gitu?

tak pe la. tak macam awal ashaari pun tak pela. janji iman ada lagi. alhamdulillah

*sob sob sob..


selamat mengambil pengajaran!


*gambar ni lah aku tunjuk mamat arab tu*

Thursday, March 17, 2011

ingliziy.

seriously I feel stupid when I write in english.

too bad though i've been learning this language for nearly 2 decades.

I plan to write in english for a whole next week.

why?

because it is a CAKNA week!


yawww.



peace be upon Him!

belajar menghormati privasi orang lain.

kepada sesiapa yang masih tidak reti dan menahu untuk menghormati privasi orang lain.

sila lah belajar untuk berbuat sedemikian kerana kelak ia akan merugikan anda disebabkan kekejian sikap anda itu.

kalau kita tak nak orang lain ganggu privasi kita, tak usahlah kita nak ganggu privasi orang lain.

walaupun 'member-member', namun, privasi tetap privasi.

sekiranya kita diberikan kepercayaan untuk menggunakan laptop kawan kita, nescaya gunakan lah sebaik mungkin.

jangan sesekali pandai pandai nak selongkar satu persatu file yang ada.

lebih baik tak tahu daripada menahu.

jangan diselongkar aib orang lain melainkan dia sendiri yang terbongkarkan sendiri.

apabila diberi kepercayaan untuk menggunakan telefon bimbitnya, jangan menggatal tangan untuk membuka segalanya selain daripada yang dihajatkan pada mulanya.

tak perlu semua rahsia orang lain perlu kita tahu untuk menandakan kita caring.

banyak lagi cara lain.

sekadar mengingatkan.

:)

Monday, March 14, 2011

Friday, March 11, 2011

Isu hygenic: Bersin tak basuh tangan.


kali ini isu hygenic. *minta maaf kalau salah eja.

pernah tak bersin?

pernah tak bersin sambil cover dengan tangan tanpa tisu/sapu tangan?

pernah tak bersin lepas tu lap tangan dekat seluar mahupun baju yang kita pakai tu secara tidak langsung?

pernah tak bersin lepas tu kita terus 'salam' member kita tanpa kita membasuhi tangan kita?

pernah tak bersin lepas tu tengok kawan kita yang kita salam tadi bersin pulak?

pernah tak?

mungkin orang ramai kurang ambil nota isu ini. isu ini sebenarnya antara benda asas kehidupan yang sering kita lupa. disamping budaya korek-hidung-tak-basuh-tangan-lepas-tu-salam, ini antara budaya kuning yang masyarkat kita sendiri gagal untuk menyedari akan keburukannya.

sepatutnya?

lepas tahu dah bersin tu, cuba la elakkan daripada salam orang lain. unless kita dah basuh tangan kita betul betul.

tahu tak tangan kita tu ada bawak virus/bakteria/ watsoeva yang boleh buat orang lain infected?

nak terang secara microbiologynya, aku tak sberapa nak reti sangat.

cuma ethically, boleh fikir logik barangkali. kita pun mesti geli kalau nak salam dengan orang yang tangan dia baru je kena hingus or apa apa je yang boleh buat kita geli.

so get considerd la. jangan fikir orang lain tak nampak tak mengapa.

nak erat kan silaturahim pun. jangan la sampai kan virus dekat orang lain.

kalau nak salam pun, next time bawak tisu/sapu tangan. supaya boleh salam dengan mudah. tak pun bawak sanitizer 24 jam dalam poket. dalam bersin tu terus la sapu.


haa. senang kan?

sekian saja.

selamat beramal!






Sunday, March 6, 2011

4 kata ganti nama diri favourite masyarakat kita.



1. 'aku' dan 'kau'

ini sangat common dalam norma masyarakat kita. selalunya orang kenalan rapat saja yang guna 'kau aku' ni. Orang kata, istilah aku aku ni buktinya lebih akrab. ada orang kata, kasar. kalau masa kecik, selalu kena ugut dengan orang orang tua. " kang hantu paku datang baru tahu. kalau asyik cakap 'aku aku' ". lepas tu serius takut. dah tak berani dah. ada orang kata, orang perempuan kalau guna kata ganti nama macam ni. macam tak seberapa nak manis. sesama perempuan takpa. tapi kalau dengan lelaki agak pahit sikit la. aku tak tahu. orang kata. orang kata, orang yang selalu guna 'aku kau' ni orang jawa ja.

2. 'saya' dan 'awak'

kata ganti nama macam ni sangat tak cool kalau digunakan dalam kalangan lelaki. kalau guna, memang habis kena hentam free free. dalam kalangan perempuan, mungkin takda masalah. kata ganti nama macam ni juga favourit digunakan antara lelaki dan perempuan. cara ni lebih sopan kalau nak ikutkan berbanding kata ganti nama yang pertama tadi. cuma kadangkala sesetengah orang tak suka cover cover. jadi dia prefer guna kau aku terus. sebenarnya sedap aja dengar 'saya awak' ni. bukan apa, lembut mendengarnya. takda la kasar mana pun. agak memang tak dinafikan. ia nampak macam sedikit cover. orang kata, orang yang selalu guna 'saya awak' ni, orang yang tengah tengah.

3. 'I' dan 'you'

kata ganti nama macam ni selalu nya budak budak bandar je guna. budak KL la kononnya. sesama jantina aku tak sure. tapi yang paling common antara lelaki dan perempuan tu memang selalu berlaku. bagi menggantikan kata ganti nama pertama dan kedua tu. bila guna 'I you' ni nampak macam moden sikit la. aku pun tak pasti apa yang moden nya. cuma yang pelik nya. tang yang diinggeriskan tu hanya 'I you' sahaja. bila part part lain. tak seberapa nak reti berbahasa inggeris. so macam awkward la jadinya. first aku guna pun terasa macam geli teramat. orang kata, orang yang guna 'I you' selalunya orang ni macam sekular sikit.

4. 'Ana' dan 'enta/enti'

kata ganti nama macam ni bagus sebenarnya. khususnya dalam golongan sesama jantina. sesetengah berpendapat, bila guna kata ganti nama macam ni, sedikit sebanyak ia akan menjadi satu batasan dalam pergaulan. contohnya, macam kurang sedap lah kalau kita cakap. " sengal lah enta ni" serius rasa pelik bila cakap macam ni. jadinya, kata ganti nama yang keempat ni memang bagus kalau kita betul betul nak menjaga bahasa kita. khususnya sesama jantina. lebih lebih lagi bagi kaum lelaki. orang kata, orang yang guna 'ana enta/enti' ni selalunya golongan yang islamik islamik ja.


apa apa pun, paling penting kita kena pandai adapt dengan situasi. jangan nak ikutkan sangat kata hati sendiri. kasihani mereka yang tak seberapa nak biasa guna semua kata ganti nama diri. tak salah kalau kita cuba adaptasi diri kita menggunakan kata ganti diri yang dia gunakan. orang kata, at least, cuba lah sedikit raikan dia. okay?
*ini aku tujukan khas untuk sesetengah golongan lelaki yang berkeras untuk membalas 'kau aku' dekat perempuan yang guna 'saya awak' dengan sopan santunnya*

sekian sahaja. moga moga tiada siapa yang terguris.

selamat selamat selamat!