Tuesday, February 26, 2013

Hakikat klinik pedatrik.


Klinik pedatrik bukan satu klinik yang mudah. Kiraan aku ternyata silap, yangku sangkakan bermain dengan budak kecil itu selalunya indah. Namun, ternyata hari ini aku belum cukup 'bapa' dalam melayan karenah kanak-kanak.

Di dalam klinik pedatrik, sebagai seorang pelajar pergigian Tahun 4 di JUST, anda dikehendaki memenuhi beberapa requirement yang telah ditetapkan oleh Doktor.
Begitu juga dengan klinik-klinik yang lain.
Hari ini aku cukup untung, Tuhan kurniakan aku, Ghalib melalui Hazim, untuk menjadi pesakit aku petang tadi.

Ghalib, umurnya 5 tahun, pada awalnya kelihatan riang dan ceria. Meyakinkan aku yang dia akan memberi sepenuh kerjasama sepanjang rawatan. Namun, bukan fantasinya, Ghalib bertindak sebaliknya. Semakin takut dan trauma apabila aku tersilap steps yang buat dia rasa tergugat akan keselamatannya.
Penat aku dengan partnerku, Zulfadhli, serta partnet tambahan, Azam Farhan, memujuk Ghalib untuk teruskan rawatan.

Syukurlah ada Lamees, gadis arab, rakan sekumpulan yang bertindak menjadi heroin menenangkan keadaan Gholib dengan gaya keibuannya yang cannot lose.
Begitu juga, kakak yang tolong amikkan gambar X-ray tadi, bertindak turut dengan cemerlang mengurus sikap dan sifat fitrah seorang kanak-kanak kecil.

Alhamdulillah. selesai requirement bagiku untuk scaling. Scaling budak kecil, boleh cengelat. Scaling orang tua, belum tentu kerana banyak plakus.

Ternyata, Tuhan cipta wanita boleh mengandung itu bersebab. Sentuhan keibuan itu hebat dan mampu melembutkan hati si kecil.

Hakikatnya melalui klinik pedatrik, kadangkala kita boleh tahu seseorang itu boleh manage budak kecil atau tidak.




bersama Ghalib, Abu Ghalib, Rina.
Sedang berusaha menjadi Der Zahnarzt yang sebenar.

1 comment:

Syeikha Zulaikha said...

tunujukkan keikhlasan and kelembutan.senyum manis.budak kecik senang terpujuk nanti.