Wednesday, March 7, 2012

Lab Endodontics.



" Hai Mr Wan. How are you? "

" Good alhamdulillah. Ente Kef halik ya Areen? "

Areen, itulah nama salah seorang daripada teman satu lab aku. Setiap kali kalau aku berselisih dekat lab, dia akan senyum sambil guna ayat yang sama seperti aku tulis diatas dengan slang arabnya yang tersendiri. Aku pun cuba menjawab dengan cubaan memimik intonasi arabish (arabic-english) dia.

Geli hati aku dibuatnya. Dalam hati aku kata, "Memang selamba je minah ni"


Hari ini aku ada Lab Endodontics. Jadi, setelah selesai semua kerja lab, setiap pelajar kena dapatkan markah daripada doktor dengan kertas yang telah disediakan. Setiap orang disediakan sehelai kertas khas yang dikepilkan bersama-sama dalam sebuah file.

Aku berdiri di sebelah Areen sambil menunggu giliran untuk mendapat komentar dari doktor berkaitan kerja lab aku. Sambil-sambil, ada beberapa orang kawan arab yang lain tengah sibuk berebut untuk mendapatkan file yang aku katakan sebentar tadi.

" You look at this Mr Wan. Arabs are not organized. Don't be like arabs "

aku hanya mampu membalas dengan senyuman.

" That's why we, arabs, always bombing bombing "

aku tergelak sekali lagi. tapi ada salah seorang brotha arab yang turut tengah berebut sama, merenung Areen dalam keadaan yang macam tak puas hati. Tapi Areen buat macam tak kisah langsung. heh.




Aku ingatkan dahulu orang arab ni tak perasan yang mereka ini memang tak organize. Hakikatnya, Depa sememangnya perasan sahaja dengan kelemahan yang depa ada ini.

Ini bukan kali pertama aku mendengar orang arab mengutuk bangsanya sendiri. Sudah beberapa kali jugalah aku dengan sebelum ini. Terutamanya, dari mereka yang ada background belajar luar daripada negara arab.

Macam bangsa kita juga lah kan. Pernah tak dengar orang cakap

" Haa. inilah dia. orang kita.orang melayu punya perangai "

tidak kurang juga,

" Standard Melayu lah bro "

Walhal diri itu sendiri 2x5 sahaja kan.

Walau apapun,nak cakap yang kita semua sebenarnya sedar sahaja dengan kelemahan kita sendiri. Cuma kita terlalu acuh tak acuh sahaja untuk berubah.

Payah juga kalau semua orang nak persoalkan 'kenapa perlu aku berubah sedangkan orang lain semua sama sahaja?'

Allah SWT tak ubah nasib sesuatu kaum itu, melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya bukan?

(13:11)



Dengan Shadi dan Yazeed.




5 comments:

Anonymous said...

btzbbit halak : Areen nye mane :P :P j.k

WM Najib said...

heh.

areen takdek.

:P

Anonymous said...

best btol blaja tgk org blaja jt sne

NajahMa. said...

nak tengok gamba areen

NajahMa. said...

nak tengok gamba areen