Tuesday, March 13, 2012

Arabic Lesson #2 - Random.

saya akan cuba kongsikan apa yang saya sempat catat dalam ipod saya sepanjang 3 bulan ini.

benda biasa-biasa je ni. mungkin ramai dah tahu.

here you go!


1) بصعوبي (Bisu'ubi) - Dengan kepayahanku.
contoh:-
A: كيف أجيت هون بسرعة؟ ( Kef Ajeet hon bisurah? ) -Macam mana kau datang sini cepat?
B: بصعوبي- (bisu'ubi) - struggle jugak la


2) بزقزق ( Bizagzig) - berbunyi / berkicauan (literally)
contoh:-
A: شو الصوت؟ ( Shu elsout? ) - Bunyi apa tu?
B: بطني بزقزق ( batnee bizagzig ) - Perut aku berbunyi


3) بتكسّل (Bitkassel)- malas
contoh:-
شو صار معي؟؟ بتكسّل أدرس من امبارح (Sho sor ma'i? bitkassel adrus min imbareh)
-Apa dah jadi dengan aku ni? malas nak belajar dari semalam. =.=


4) بتبحلق (Bitbahleeg) - termenung/tenung
contoh:-
شو عم بتبحلق يا أخي؟ -( Sho 'am bitbahleeg? )- Kau tengah tenung apa bro ?


5) ظبّت حالك (zobbit haa lak) - kau nampak smart
contoh:-
ما شاء الله عليك, ظبّت حالك ( Masya Allah Alaik, Zobbit haa lak) - Masya Allah, kau nampak smart hari ini.



Sebarang pembetulan/penambahan, sangat dialu-alukan. Saya hanya cuba berkongsi sekadar yang saya tahu.

Maaf atas sebarang kekurangan.


2 comments:

Hatta RaZiaN~ said...

mantap la najib!

Anonymous said...

tipu najib 3 bulan 5 patah ja.. tipu tipu.. saya akan tunggu pos sepanjang 30m/s daripada anda.