Wednesday, January 13, 2010

Doa.







“ Dan Tuhamnu berfirman: “ berdo’alah kepada-Ku, niscaya akan kuperkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku(berdo’a kepada-Ku) akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina dina.” (QS: Gafir:60).

....

Pernah dengar tak

'Doa itu Senjata Mukmin'

Wow, hebat tak Islam? tak perlu bomb, m-16, bazooka, pedang, or etc
untuk adakan senjata.
Dengan Doa je kita dah boleh buat jd senjata.
Tapi, sedar tak,
Sesenjata Doa bagi orang mukmin pun, orang islam masih gagal untuk mempertahankan Islam itu sendiri.

Agak agak kenapa ye?

Tak payah pergi jauh la.
Tanya diri sendiri
berapa kerap kita berdoa satu hari?
anda boleh kata

"Aku lepas Solat, aku doa tau"

yela yela.
saya tau.
Tapi itu anda,
bukan semua macam anda.
Lepas bg salam afta solat je,
pooop!
bangun teghus.
Tak doa papepun.

...

Kalau ye pun anda doa utk stiap 5 solat fardhu
anda rasa rasa, dah ckup ke nak buat jadi senjata
Bayangkan
Anda nak perang, tapi anda ada 5 senjata je;
bomb, pistol biasa ,pisau , shot gun, m-16
(maaf saya tatau sangat bab2 senjata ni)
Lepas tu, tibe2 sume peluru habis
(peluru siket je ade)
tinggal pisau je yang ada.
agak agak boleh ke anda survive.
kalau survive pun tgk nasib la gak.

So, same la dengan doa.
Kalau nak banyak senjata, banyakkanlah doa.

...

byk benefit doa disamping sebagai senjata,

Doa dapat delete balik dosa dosa kita
Doa dapat buat kita rasa yang Allah sentiasa bersama kita
Doa dapat tenangkan fikiran yang serabut
Doa dapat motivate diri kita yang tengah daunt
Doa juga dapat pelihara kita dari buat dosa memanjang.
:)

*banyak lagi sebenarnya*

....

Yang sedih nya lagi
orang Islam sekrang dah terbalik

'Senjata itu Doa Mukmin'

Sesetengah orang guna senjata katanya
untuk menentang kemungkaran
untuk memartabatkan Islam
untuk membanteras 'permainan' terhadap Islam
itu kata merekalah.

Kata saya,
Zaman sekrang ni,
kita tak perlukan senjata sebgai doa untuk memperjuangkan Islam
tapi kita perlu
Doa sebagai senjata
Yang semakin orang ramai abaikan kepentingannya.

*Merujuk kes Pembakaran Gereja di Malaysia*

kenapa buat macam tu?
bukannya boleh menang pun dengan buat keje hina macam tu.
Sekadar menconteng arang dekat muka umat Islam adalahh!

*mood: GERAMM!!!*

....

bagi yang rasa putus asa dalam berdoa
baca kisah ni


Dalam sebuah atsar disebutkan bahawa Allah bertanya kepada Jibril
"Wahai Jibril! Apakah hamba-Ku berdoa kepada-Ku?"
Jibril pun menjawab,
"Ya"
Allah bertanya lagi,
"Apakah ia menghiba kepadaku dalam meminta?
Jibril menjawab,
"Ya"
Maka Allah berfirman,
" Wahai Jibril, Tangguhkanlah (pengabulan) permintaan hamba-Ku, sebab Aku suka mendengar suaranya"

...

mari kita same2 muhsbah diri utk perbanyakkan doa kalau kita taknak jadi orang angkuh yang akhirnya dicampak kedalam neraka.
Na'udzubillahi min zallik.
Ingat, doa tak smesti nya lpas solat je.
byk lagi waktu mstjab berdoa. bleh tgk dkat cni.
nak list2 doa? tgk dkat cni
selamat beramal!





p/s: Allah faham semua bahasa. tak perlu sangat nak doa dalam bahasa arab kalau tatau. :) He's The Creator of every single thing!

7 comments:

Darus Salam Service and Edutainment (DSSE) said...

post yang menarik.
yup, bhasa apape je doa.
doa arab kalo x faham, x feeling lah..
moga2 kita dpt berkat dan perlindungan Allah!
selamat imtihan najib!
~istimewa dari darussalam crews

zul_akhyar said...

post y menrik

Siti Nur Hanna said...

yup,stuju sgt...
he's the creator of every single thing...

Salam Abdullah said...

emm.. sama2la kita berdoa moga2 kita banyak berdoa slps ini... ameen :)

hartini ♥ said...

Salam.
Maka Allah berfirman,
" Wahai Jibril, Tangguhkanlah (pengabulan) permintaan hamba-Ku, sebab Aku suka mendengar suaranya"

Ayat ni mmg mengharukn. Jom brsngka baik dgn Allah, bknnya Allah xnak kabul dulu cuma Dia suka tgk kita meminta. Cuba kalau kita try pegi kedai runcit n cakap, mintak satu air tin tnpa mmbyr kena pelempang adalah.

W M Najib said...

darus salam: tq
KE: tq2
Hanna: betl2. mhsbah diri byk2
salam: insyaAllah kita masing2 doa antra satu same lain.
hartini: manusia. sume nk cpat je.ish3 *mhsbah diri

W M Najib said...

darus salam: tq
KE: tq2
Hanna: betl2. mhsbah diri byk2
salam: insyaAllah kita masing2 doa antra satu same lain.
hartini: manusia. sume nk cpat je.ish3 *mhsbah diri