Wednesday, February 23, 2011

micobiology #1.


today I want to share some stuff about Microbiology as I'm sitting for it in this bloody semester.

some fact that I try to conclude by myself after I read the doctor slides.

1. microbiology is a study of living and non-living things in a micro way.
2. Not all microbes harm human body. Some do benefit our body.
3. Virus is not a living thing.
4. Eurokaryotic cells do have nucleoplasm, chromosome, and nuclear membrane while prokaryotics don't.
5. Bacteria is an prokaryote.
6. Prokaryote's Flagella is not the same as Eukaryote's Flagella.
7. Cell wall of bacteria help to withstand the high osmotic pressure of bacteria's cytoplasm that may burst.
8. main constituent of most bacterial cell wall is peptidoglycan.
9. you should take note about glycocalyx.
10. Some prokaryotes have 'Pilus sex' for conjugation among themselves in a way of reproduction.


selamat.

Monday, February 21, 2011

bagi mereka yang gagal buat orang lain gelak akan jenakanya.


Perasan atau tidak yang kita sebenarnya dalam diam nak juga orang menyedari akan kewujudan kita dalam sesuatu komuniti itu.

pelbagai cara yang akan diusahakan untuk membina aura kita yang tersendiri agar orang ramai sedar akan kewujudan kita.

paling mudah, kita berusaha untuk buat lawak.

Lawak?

lawak ni satu benda yang sangat subjektif. tak semua lawak orang Jordan boleh buat orang Malaysia tergelak. begitu juga sebaliknya.

sesetengah orang memang dilahirkan mahir membuat lawak. kalau nak ikutkan, takdalah lawak mana pun. tapi bila lihat gerak geri dia, orang terus tergelak sebab terasa macam kelakar sangat.

tidak kurang juga, ada pihak yang bersusah payah cuba membuat lawak. tapi orang ramai masih tak tahu macam mana nak gelak akan lawak yang cuba dibuat oleh pihak tersebut sebab tak tahu bahagian mana yang perlu ditawakan

pihak ini macam kesian. sangat kesian.

Motif berlawak?

kita berlawak sebab kita nak tengok orang sekeliling kita tersenyum. gembira apabila bersama dengan kita.

sudah tentu kita tak nak orang sekeliling kita berasa hambar apabila duduk hampir dengan kita.
dalam erti lain, kita tak mahu orang lain jadi 'stone' bila duduk dengan kita. tak happening lah katanya.



sebenarnya kita tak perlu bersusah payah untuk membuat lawak sekiranya kita sedari yang kebanyakan lawak kita orang lain tak seberapa nak gelak.

kita perlu sedar akan realiti yang kita tak seberapa nak mampu untuk berjenaka dengan semulajadinya.

kecewa? kenapa nak kecewa?

tak perlu nak kecewa. kita perlu cool apabila menyedari hakikat yang kita tak pandai buat lawak.

kita perlu tahu yang sebenarnya orang akan jadi agak menyampah apabila kita terlalu berusaha membuat jenaka yang tak menjadi.

sangat.

jadi?

sebenarnya kita tak perlu sangat nak mahir untuk buat lawak agar orang lain tersenyum melihat kita.

cukup sekadar kita pandai senyum dekat orang lain. insyaAllah orang lain akan senyum balik dekat kita.

so?

kenapa perlu kecewa kalau tak pandai buat lawak tapi kita masih mampu senyum pada orang lain?


Sunday, February 20, 2011

mengenali ego sendiri.


Ego

pastinya semua orang ber'ego'. tapi yang membezakannya ialah tahap keegoan masing masing.

kalau bab cinta, orang selalu kata orang lelaki ego berbanding perempuan. sebab tu selalu berlaku kes putus cinta. perempuan tak lari juga untuk tidak ego.

kalau bab persahabatan pula, bab ego sukar untuk diramal.

yang penting, dalam diri masing masing sudah pastinya sedikit sebanyak tertanam sikap ego.

kalau nak bagi contoh, banyak sangat contoh. tapi takpa. kita cuba untuk muhasabah diri balik.
senang aja nak tengok kita ni ego ke tak.

cuba kita bagi apa apa statement. statement tulus dari hati kita yang kita anggap itu satu pegangan kita. lepas tu, cerita dekat orang lain. kalau orang tu setuju dengan statement kita, biasa la tu kot. tapi cuba kalau orang tu tak setuju dengan statement kita, dia tak sehaluan dengan kita.

cuba perhatikan respon kita? kalau kita kata macam

"ouh tak pe la. itu pendapat kau. pendapat aku"

mungkin kau selamat dari sikap ego yang terlampau.

kalau kita macam

"ahh. mana ada. aku tahu laaaa."

kebarangkalian sikap ego kau yang tinggi tu mungkin ada.

Salah ke Hidup berego?

bergantung sebenarnya. ego ni kadang kadang penting. kadang kadang tak penting. macam aku cakap. sangat bergantung kepada situasi.

kalau kita tak ego, kita mudah mengalah.

tapi kalau kita terlebih ego, orang lain pula mudah menyampah.

berkadar sudahlah. kena belajar untuk meletakkan ego pada tempatnya bersama dengan kawalan yang cekap dari diri kita sendiri.

Ketua selalu ego tinggi?

ini fakta aku rasa. bila kita jadi ketua, kita akan diuji dengan sikap ego kita. Lebih lebih lagi kalau kita punya pendapat dipatahkan oleh orang bawah kita.

dalam hati kita mungkin terdetik

"aku ketua. dengar je la cakap aku"

kadang kadang.

kalau takda. memang baiklah maksud nya korang. hati suci habis.

isu macam ini rupa. kita kena belajar untuk terima pendapat orang lain. kalau tak reti nak terima pendapat orang. jangan jadi ketua.

biasalah kalau orang lain tak bersependapat dengan kita.
bila kita mengalah untuk menerima pendapat orang lain, tak bermakna kita lemah serta tak reti nak bagi pendapat.

malahan,kita lagi hebat daripada sangkaan kita. sebab kita berjaya menerima pendapat orang lain yang lebih baik daripada pendapat kita sendiri.

Kawalan

belajar untuk kawal ego setiap hari. tundukkan jiwa masing masing. kalau tak boleh, buat solat hajat. solat istikharah. minta petunjuk agar dipermudahkan urusan.

selamat selamat!

sekian.